Välkommen till mitt köpstopp!

Hej!

Va roligt att du har hittat hit till min köpstoppsblogg!

Mitt namn är Lovisa, jag är 23 år gammal och har bestämt mig för att under 6 månader avstå all lyxkonsumtion. Varför undrar ni? Ibland undrar jag det också.

Egentligen är det något jag har funderat över länge, men aldrig riktigt tagit tag i. Och när jag  satt och funderade över ämnen till min C-uppsatts så kom det över mig som en självklarhet.             Jag ska genomföra ett köpstopp!, tänkte jag sådär enormt inspirerande, som det kan bli när en genial idé dyker upp i huvudet. Om jag kommer tycka idén forfarande är genial om 5 månader, det återstår att se…Men ni behöver inte oroa er, det här är ingen plats för C-uppsattssnack med långa begreppsbeskrivningar eller publicering av litteratur. Nej, det här är en plats där jag vill prata om vad jag faktiskt upplever psykiskt under min köpstoppsperiod.Vad kommer jag sakna? Är det ett rent materiellt behov, av att ex sakna ett nytt klädesplagg eller är det faktiskt så att det materiella egentligen symboliserar något annat, och i så fall vad? Och vad tycker ni? Har ni några egna erfarenheter kring köpstopp eller överkonsumtion?

Jag vill veta om era upplevelser, erfarenheter och åsikter! Vässa era kommenteringspennor och berätta för mig!  

Hur ser då mitt köpstopp ut? Det startade den första februari 2015 och kommer pågå till den sista juli 2015.  Det jag avstår är allt som är kläder, smink, prylar, heminredning, böcker, film, cd-skivor (ja, jag är en av de få som fortfarande köper cd-skivor) m.m. Eftersom att det är svårt att peka ut allt så är det lättare att förklara vad jag egentligen får konsumera. Det är följande;

Mat – inköp från matbutik . Utöver matbutiksinköp får jag göra 2 inköp/vecka utanför detta, som är av kostform. Detta innebär alltså ex 1 kaffe från café + 1 varmkorv från en korvmoj. ALLT räknas så dessa inköp måste jag  hantera varsamt.

Hygienartiklar – så som schampoo, tvål och deo men inte smink eller hårvårdsprodukter.

Bio eller teaterbesök – då endast biljetten. För mig är detta en kulturupplevelse och inte en pryl, och något jag gärna investerar pengar i, och det är ingen överkonsumtion enligt mig.

Resekostnader – Då jag lever i norra norrland och har min familj i Stockholm så gör jag regelbundna besök, vilket är en kostnad jag prioriterar att ha.

Presenter– Till familj och vänner, vid födelsedagar och högtider, så som ex påskägg.

Det var allt. I 6 månader. Ibland undrar jag om jag kommer klara det, eller hur jag ska klara det.

Inom några dagar kommer min första  månadsrapport av hur jag upplevt köpstoppet hittills, ni väntar med spänning va?

 

Lovisa

 

En reaktion på ”Välkommen till mitt köpstopp!

Lämna en kommentar